Thursday, March 10, 2011

Terlajak Perahu Bolah Di undur, Terlajak Tindakan..


Venue: My room
Time: Waiting for Fluid class

Kali nie brader nak cite sikit ttg dilema bdk2 kat kampus nie...

Cite ini berkisar kpd pendapat brader semata2, klo kwn2 tak puas hati ngn tulis nie jgn la marah tp jdikan iktibar je k. Jom kt tgk ape masalah bdk kat tmpat brader nie..Bz bertanya berkenaan kerjaya selepas graduate, ade plak yg bz wat advance course la utk cover masa cr keje nanti. Mcm2 course diorg buat welding inspector, green card program, welder training,Basic safety training (BST) dan etc....

Bagi brader ini adalah tindakkan yang bijak magi menjamin masa depan, benda baik buat ape ditolak kan...tapi kdg2 sebelum kt membuat sesuatu keputusan or tindakan perlu di ingatkan bahawa ape resionalnya kt berbuat sedemikian. Tidak perlu mendengar kata org,jika org itu tidak tahu kesan atau feadahnya.

Tidak perlu lah terkejar-kejar dalam melakukan sesuatu tanpa memikirkan implikasinya, ini kerana tindakkan sedemikian merupakan pilihan kedua dan bukan nya berdasarkan kepada keperluan semasa.

Bertanya dan menganalisa sesuatu tindakan perlu bagi mengelakan kerugian pada masa akan datang yang akan membawa kepada penyesalan di kemudian hari. Jika adapun tindakan itu perlu perlulah di cari jalan yang bersesuaian tanpa membeban kan diri sendiri.
Disini brader ingin memberi sedikit tips bagi membantu di luar sana dalam memgambil tindakan yang bijak bagi mengelakan hal di atas terjadi:
1. Dapatkan pendapat dari mereka yg arif mengenai sesuatu program
2. Membezakan keperluan dan kehendak sblm menyertai sesuatu program
3. Menyertai program dengan melibatkan cost yg rendah tetapi efective
4. Membuat sedikit survey terhadap program yg ingin disertai

Amatlah diharapkan bahawa kwn2 or org diluar sana memahami apa yg ingin brader sampaikan, agar dpt membantu anda dalam membuat keputusan or tindakan.

No comments:

Post a Comment